فارسی | Deutsch

تایید حکم شش سال زندان سها مرتضایی فعال دانشجویی



فوریه 10, 2021

یک دادگاه تجدید نظر در استان تهران حکم شش سال زندان سها مرتضایی، فعال دانشجویی و دبیر سابق شورای صنفی دانشگاه تهران، را تایید کرده است.

خانم مرتضایی که با تحصن در محوطه دانشگاه تهران به “ستاره‌دار” شدن و محرومیت از تحصیل در مقطع دکترا اعتراض کرده بود جزو ده ها فعال مدنی بود که در هفته های بعد از سرکوب خشن اعتراضات آبان ماه سال ۱۳۹۸ دستگیر شدند.

حکم شش سال حبس تعزیری او سه ماه پیش در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران صادر شده بود، که اکنون در شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر استان تهران تایید شده است.

جلسه محاکمه ۱۹ شهریور ماه با حضور محمدهادی عرفانیان کاسب و مصطفی نیلی وکلای مدافع او برگزار شده بود.

به گزارش خبرگزاری حقوق بشری هرانا (ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)، دادگاه هنگام صدور حکم اولیه به تحصن خانم مرتضایی در دانشگاه تهران در اعتراض به محرومیت از تحصیل، شرکت در اعتراضات سراسری آبان ۹۸ و تجمع اعتراضی نسبت به لایحه پوشش در دانشگاه تهران و فعالیت در شورای صنفی دانشگاه تهران استناد کرده بود.

بر اساس حکم دادگاه تجدیدنظر که در روزهای اخیر تایید شده، سها مرتضایی در ارتباط با اتهام “اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی” به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

به گزارش هرانا خانم مرتضایی روز ۲۶ آبان ۹۸ در مقابل ساختمان خوابگاه فاطمیه دانشگاه تهران بازداشت شد و سپس به بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند ۲-الف زندان اوین منتقل شده بود.

خانم مرتضایی در اعتراض به وثیقه سنگین – ۵۰۰ میلیون تومانی – برای مدت اعتصاب کرد و پیش از آزادی با سپردن این مبلغ برای حدود سه هفته به زندان قرچک ورامین منتقل شد.

او آن زمان در پیامی از زندان گفت: “آنچه من اکنون شاهدش هستم همان بی عدالتی و تبعیضی است که برای آن زندانی شده ام. چون توان مالی تامین وثیقه را ندارم باید در زندان بمانم. در اعتراض به این روند ناعادلانه تا زمان تعیین تکلیف دست به اعتصاب غذا می‌زنم.”

خانم مرتضایی در سال ۹۶ هم پس از پیگیری وضعیت دانشجویان بازداشتی بازداشت و به شش سال حبس تعزیری محکوم شده بود که در دادگاه تجدید نظر به یک سال حبس کاهش داده شد.

او قبلا در سال ۹۳ هم جزو گروهی از فعالین دانشجویی بود که برای مدتی دستگیر شدند.

بی بی سی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *