فارسی | Deutsch

دادگاه تجدیدنظر چهار فعال مدنی را به ۴۰ سال حبس محکوم کرد



آوریل 16, 2020

دادگاه تجدیدنظر استان خراسان رضوی، هاشم خواستار، محمد نوریزاد، محمد حسین سپهری و فاطمه سپهری چهار تن از کنشگران مدنی که تابستان سال گذشته با نوشتن نامه‌ای خواستار استعفای آیت الله خامنه‌ای شده بودند را مجموعا به ۴۰ سال و شش ماه حبس تعزیری، ۴ سال ممنوعیت خروج از کشور و ۴ سال تبعید محکوم کرد. این شهروندان پیشتر در مرحله بدوی به همراه چهار تن دیگر توسط دادگاه انقلاب مشهد به ۷۲ سال حبس تعزیری، ۶ سال ممنوعیت خروج از کشور و ۶ سال تبعید محکوم شده بودند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شعبه ۳۵ دادگاه تجدیدنظر استان خراسان رضوی ۴ کنشگر مدنی را محکوم به حبس کرد.

براساس دادنامه صادره که امروز دوشنبه ۱۱ فروردین ماه ۱۳۹۹ به این شهروندان ابلاغ شده است، هاشم خواستار به ۱۶ سال حبس، ۲ سال تبعید به شهرستان نیکشهر و ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور، محمد نوری زاد به ۱۵ سال حبس، ۲ سال تبعید به ایذه و ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور، محمد حسین سپهری به ۶ سال حبس و فاطمه سپهری به ۳ سال و شش ماه حبس تعذیری محکوم شده‌اند.
محمدحسین آقاسی وکیل مدافع این شهروندان درخصوص حکم دادگاه تجدیدنظر این شهروندان به هرانا گفت: “به اعتقاد من رای صادره خصوصا درباره اتهام تشکیل دسته و گروه که برای آقای خواستار ۱۰ سال حبس و برای آقای نوری زاد ۷ سال و شش ماه حبس مجازات تعیین شده به هیچ وجه منطبق با قانون نیست. این افراد تنها یک بیانیه صادر کرده بودند و من این عمل را منطبق با ماده استنادی در قانون نمی‌دانم. چون این عمل جرم نیست و برای این اتهام باید حکم برائت صادر می‌شد. بنابراین اگر موکلین من راضی باشند ما برای اعاده دادرسی اقدام خواهیم کرد. دقیقا همین عمل در دادگاه تهران برای کنشگران زن که بیانیه صادر کرده بودند اتفاق افتاد و آنها نیز به اجتماع و تبانی متهم شده بودند”.

آقای آقاسی در ادامه افزود: “من اعتقاد دارم پرونده و اعتراضات وارده به دقت مطالعه نشده است. چون از تاریخی که ما برای تودیع وثیقه مراجعه می‌کردیم می‌گفتند ما می‌خواهیم پرونده را بخوانیم. اما ظرف ۴۸ ساعت رای دادگاه تجدیدنظر صادر شده است. این پرونده دارای هفت جلد بود و من به عنوان وکیل بعید می‌دانم دقتی که در رسیدگی دادگاه تجدیدنظر لازم بوده را اعمال کرده باشند”.

هاشم خواستار پیشتر در مرحله بدوی توسط شعبه ۴ دادگاه انقلاب مشهد به ریاست قاضی منصوری به ۱۶ سال حبس، ۳ سال تبعید به شهرستان نیکشهر و ۳ سال ممنوعیت خروج از کشور، محمد نوری زاد به ۱۵ سال حبس، ۳ سال تبعید به ایذه و ۳ سال ممنوعیت خروج از کشور، محمد حسین سپهری به ۶ سال حبس ، فاطمه سپهری به ۵ سال حبس محکوم شده بودند.

جواد لعل محمدی، عضو کانون صنفی معلمان و دیگر متهم این پرونده نیز به تحمل ۹ سال حبس محکوم شد.

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات، محمد نوری زاد، هاشم خواستار، فاطمه سپهری و محمدحسین سپهری فعالین مدنی محبوس در زندان مشهد در روزهای شنبه ۲۸ دیماه و یکشنبه ۲۹ دیماه در شعبه ۴ دادگاه انقلاب مشهد برگزار شده بود.

گفته می‌شود ۹ مورد اتهامی از جمله، “توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی، توهین به مقدسات، توهین به رهبری، تشویش اذهان عمومی، همکاری با رسانه‌های خارجی، شرکت در تجمعات غیرقانونی” علیه این افراد در کیفرخواست صادر شده بود.

این شهروندان در تاریخ ۲۰ مردادماه امسال، همراه با تعداد دیگری از فعالین صنفی و مدنی در مقابل محل برگزاری دادگاه تجدید نظر کمال جعفری یزدی، استاد دانشگاه، محبوس در زندان مشهد، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

در اواسط مردادماه امسال نامه ای با امضای ۱۴ تن از کنشگران مدنی مبنی بر استعفای آیت الله خامنه ای منتشر شده بود. با انتشار این نامه شماری از امضاکنندگان بازداشت و برخی دیگر نیز تحت فشار قرار گرفتند. هم اکنون محمد نوری زاد، هاشم خواستار، محمد حسین سپهری، فاطمه سپهری و چند تن دیگر از امضاکنندگان این بیانیه در بازداشت بسر می‌برند و تعدادی نیز با تودیع قرار وثیقه آزاد شده‌اند.

خبرگزاری هرانا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *